CONTACT Takkebijsters 72/06 4817 BL Breda | 06-534 12 443  | guido@guidowuner.nl

In de wereld van 'sales’ is veel veranderd. Het belangrijkste gevaar vandaag de dag is om te denken dat je in je eentje het grote verkoopsucces moet halen en daardoor jezelf en 'de mens' vergeet.

Verkoopstress: van energiegevend naar energieverslindend

Targets, doelstellingen, marges, persoonlijke bonus, interne en externe politiek, concurrentie, managementveranderingen, bezuinigingen, klachten, digitalisering, reorganisaties, fusies etc. Dit zijn enkele van de belangrijkste oorzaken van stress waar professionele verkopers mee te maken hebben die  de mentale en fysieke gezondheid negatief kunnen beïnvloeden. De meeste verkopers vinden dit in het begin een fijne uitdaging, maar door de snelheid waarin we leven, de toenemende complexiteit, werk- en sociale druk, grotere financiële belangen en meer concurrentie wordt motiverende werkdruk steeds meer slopende verkoopstress met persoonlijke mentale en fysieke klachten.

Je kan vaak de stress veroorzakende omstandigheden niet veranderen, maar je kan wel jouw stress managen en voorkomen dat het van kwaad tot erger wordt Je kan het zelfs omdraaien van negatieve stress naar positieve uitdaging. Van energieverslindend weer naar energiegevend. Het begint met zelfbewustwording en emotionele intelligentie.

Gary Vaynerchuk ondernemer, auteur, influencer, investeerder (2021 net worth $200 million)

Emotionele Intelligentie in Sales: het verschil tussen winst en verlies.

In het salesvak is het hebben van een hoge mate van Emotionele Intelligentie en Mindfulness een essentieel voordeel. Laten we eens uitgaan dat bij de concurrent; of bij intern er verschillende verkopers zijn waarvan het I.Q. even hoog is. Dat wil zeggen dat de ze ongeveer dezelfde opleidingen, verkoop- en produktkennis hebben. Wat maakt dan het verschil tussen jouw organisatie en de concurrent of intern tussen jou en je collega-verkopers onderling?

De mate van de zelfkennis en emotionele intelligentie.

Goede relaties vormen de kern van elke onderneming; dit geldt met name als het gaat over sales. En jij als verkoper staat aan de basis van een goede, duurzame en succesvolle relatie. Pas wanneer je weet hoe je begrip hebt van je eigen stress en emoties, empathie kunt tonen, sociaal bewust en vaardig bent en andermans taal leert spreken, veranderen lastige situaties als sneeuw voor de zon. “Problemen” verdwijnen en “onmogelijke” mensen veranderen in een betere versie van zichzelf.

Hoe je met mensen omgaat, bepaalt hoe ze jou zien. Je kunt iemand vanuit jouw perspectief blijven zien, maar door je E.Q. uit te breiden, wordt je vermogen groter en duidelijker om te zien wat er achter de verschillende klantmaskers gebeurt. Het resultaat is dat mensen zich daardoor beter begrepen voelen, zich beter kunnen uitdrukken en dat ze je daardoor sneller toelaten en vertrouwen. En dat is de basis van goed en succesvol zaken doen.

Webinar: Verkoopstress van energieverslindend naar energiegevend

Woensdag 1 december 2021

12.00 uur tot 13.00 uur

inspirerende interactieve webinar voor salesprofessionals en HR

Hoe werkt stress?

Waarom stress?

Hoe voorkom je stress?

Hoe manage je stress?

( ZOOM| Deelname gratis | Inschrijven = webinar later terugkijken)

1 dec webinar | inschrijven

Technologie, digitalisering en automatisering zorgen voor meer gemak en snelheid in ons dagelijks leven. Van geautomatiseerde salesposts op sociale media, chatbots tot demo apps en online instructie-video's: er is weinig dat we nog echt zelf moeten doen. Maar in ons streven naar verkoopsucces, zal echter de menselijke factor altijd doorslaggevend blijven: onze mate van zelfbewustzijn, zelfcontrole en emotionele intelligentie (E.I.). Dit zijn de meest essentiële kwaliteiten en waardevolle vaardigheden om nu te ontwikkelen.

Bij verkoop draait het om het intermenselijk contact: het hebben van emotioneel begrip en persoonlijk vertrouwen in elkaar. Mensen met een hoog emotioneel intelligentiequotiënt (E.Q.) hebben een verhoogd zelfbewustzijn. Waardoor ze begrijpen dat gevoelens niet goed of fout zijn, maar een onvermijdelijk en intrinsiek onderdeel is van het totale mens zijn, Hierdoor kunnen ze gemakkelijker een situatie vanuit het perspectief van een ander zien en daardoor de situatie beter sturen naar het optimale (winst-)resultaat.

In belangrijke, moeilijke of stressvolle situaties is het een groot voordeel om goed te weten hoe jouw eigen emoties zijn en hoe andere mensen zich voelen en waarom ze zo reageren. In plaats van zelf emotioneel te reageren, heb je het bewustzijn om de tijd te nemen, om goed te analyseren en te beslissen wat de beste volgende stap is. In plaats van op de automatische piloot te reageren, kan je beter beredeneren en daardoor succesvollere overeenkomsten sluiten. Er wordt op deze manier veel kostbare tijd, energie en geld bespaart en daarmee veel onnodige stress. Daarom is het cruciaal om emotionele intelligentie (E.Q.) te ontwikkelen.


Lees meer over mindful verkopen: Hard skills en soft skills in sales.